Bankroto ir restruktūrizavimo administratorių veiklos priežiūros taisyklės ir etikos kodeksas

Finansų ministrė 2016 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. 1K-270 patvirtino Bankroto administratorių veiklos priežiūros taisykles ir Restruktūrizavimo administratorių veiklos priežiūros taisykles. Šių taisyklių nuostatos yra analogiškos, todėl jas pristatysime kartu. Taisyklėse įtvirtinta, kad:

– Administratorių veiklos priežiūrą atliekanti institucija – Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba (AVNT). Administratorių veiklos priežiūros tikslas – tikrinti, kaip laikomasi teisės aktų, reglamentuojančių administratorių veiklą, reikalavimų ir (arba) užkirsti kelią galimiems pažeidimams atsirasti.

Administratorių konsultavimo ir kitų prevencinių veiksmų atlikimo tikslaspadėti administratoriams užtikrinti tinkamą teisės aktų reikalavimų laikymąsi. Šiais veiksmais laikoma: informacijos dėl atitinkamas procedūras reguliuojančių teisės aktų taikymo rengimas ir skelbimas AVNT svetainėje; kompetentingų institucijų ir įstaigų išaiškinimų, komentarų ir teismų praktikos skelbimas AVNT svetainėje; AVNT apibendrintų atsakymų į dažniausiai užduodamus administratorių klausimus skelbimas Priežiūros institucijos interneto svetainėje.

– AVNT tikrina administratorių veiklą organizuodama:

  • planinius patikrinimus, kurie numatomi kalendoriniais metais planuojamų patikrinti administratorių veiklos patikrinimų plane, skelbiamame internete iki einamųjų metų gruodžio 1 d. kitiems kalendoriniams metams; ir (arba)
  • neplaninius patikrinimus, kurie atliekami esant Viešojo administravimo įstatyme nustatytiems pagrindams.

– Priežiūros institucija (AVNT), likus ne mažiau kaip 10 d. d. iki planuojamo planinio administratoriaus veiklos patikrinimo, privalo administratorių raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoti apie numatomą atlikti patikrinimą. Atliekant planinį administratoriaus veiklos patikrinimą tikrinama, ar administratorius vykdo nustatytus reikalavimus; vykdo teismo procesiniuose dokumentuose jam nustatytus įpareigojimus; vykdo kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimus; laikosi profesinės etikos reikalavimų.

Atlikdamas patikrinimą, tikrintojas turi teisę: reikalauti iš administratoriaus per nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 7 d. ir ilgesnis kaip 14 d., pateikti informaciją, jos pagrindimo dokumentus ir paaiškinimus dėl administratoriaus veiksmų ar neveikimo; prašyti patikrinimui atlikti reikalingos informacijos ir dokumentų iš kitų fizinių ir juridinių asmenų ir juos gauti; naudoti garso įrašymo priemones, apie tai informavus administratorių ir kitus asmenis, jeigu jie dalyvauja atliekant patikrinimą; administratoriaus darbo laiku lankytis administratoriaus darbo vietoje ir (arba) administruojamoje įmonėje, peržiūrėti su patikrinimu susijusius administratoriaus ir (arba) administruojamos įmonės dokumentus, esant poreikiui daryti šių dokumentų kopijas ir (arba) gauti su patikrinimu susijusių kompiuterinių laikmenų duomenų kopijas.

– Kai neplaninis administratoriaus veiklos patikrinimas atliekamas pagal prašymą, skundą ar pranešimą, administratoriaus veikla tikrinama tiek, kiek prašoma.

Informacija apie atliekamą patikrinimą su patikrinimu nesusijusiems asmenims teikiama tik tada, kai patikrinimas yra baigtas.

Patikrinimo rezultatai išdėstomi išvados dėl administratoriaus veiklos tikrinimo projekte, kuriame pateikiamos faktinės aplinkybės, nustatyti veiklos pažeidimai, siūloma nuobauda, gali būti pateiktos rekomendacijos administratoriui. Ne vėliau kaip kitą darbo dieną po išvados projekto parengimo dienos jis išsiunčiamas administratoriui registruotu paštu, elektroninėmis priemonėmis ar kitu sutartu būdu. Administratorius turi teisę per 3 d. d. nuo išvados projekto gavimo dienos Priežiūros institucijai raštu arba elektroninėmis priemonėmis pateikti savo nuomonę dėl išvados projekto ir / ar papildomus paaiškinimus ir dokumentus. Po to tikrintojas per 5 d. d. dienas parengia išvadą dėl administratoriaus veiklos tikrinimo, kurią įvertinęs AVNT vadovas per 10 d. d. priima sprendimą: skirti / neskirti administratoriui išvadoje siūlomos nuobaudos, skirti kitą nei siūlomą išvadoje nuobaudą. Apie šį sprendimą administratorius informuojamas raštu arba elektroninėmis priemonėmis per 3 d. d. nuo sprendimo priėmimo.

AVNT taip pat atlieka administratorių veiklos stebėseną, kurios metu: periodiškai, bet ne rečiau kaip kas 6 mėn., remdamasi Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenimis, patikrina, ar administratoriai atitinka nustatytus reikalavimus; kasmet, bet ne vėliau kaip iki einamųjų metų liepos 1 d. patikrina, ar administratoriai praėjusiais kalendoriniais metais tobulino kvalifikaciją; periodiškai, bet ne rečiau kaip kas 6 mėn. patikrina, ar administratoriai turi profesinės civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą ir kt.

Stebėsenos metu, gavęs informacijos apie teisės aktų pažeidimų požymius, AVNT gali nuspręsti atlikti neplaninį patikrinimą arba savo motyvuotu sprendimu pakeisti Planinių patikrinimų planą, įrašydamas į jį administratoriaus, kurio veikloje nustatyta teisės aktų pažeidimų požymių, patikrinimą, ar nustatyti ankstesnį patikrinimo laiką, jei šio administratoriaus patikrinimas buvo planuotas.

– Nustatyta, kad AVNT kasmet iki kovo 1 d. savo interneto svetainėje skelbia metinę administratorių veiklos priežiūros ataskaitą ir ją teikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai.

Naujosios taisyklės galioja nuo 2016-07-09.

– Be to, finansų ministrė 2016 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 1K-286 patvirtino ir Bankroto ir restruktūrizavimo administratorių elgesio kodeksą, kuris nustato etikos normas administratoriams – asmenims, turintiems teisę teikti įmonių, fizinių asmenų bankroto ir įmonių restruktūrizavimo administravimo paslaugas. Administratorius savo veikloje vadovaujasi profesinės etikos principais, nustatytais kodekse:

profesinės kompetencijos, kuris reikalauja administratoriui turėti pakankamai žinių ir nuolat tobulinti kvalifikaciją atsakingai, efektyviai naudojant žmogiškuosius ir materialinius išteklius, atlikti savo funkcijas; veikti profesionaliai; siekti, kad kreditorių reikalavimai būtų patenkinti kiek galima didesne apimtimi, o nemokumo procesai užbaigti per galimai trumpiausią laiką (atitiktis reikalavimui dėl bankroto ir restruktūrizavimo administratorių kvalifikacijos tobulinimo netikrinama pirmaisiais įrašymo į asmenų, teikiančių bankroto administravimo paslaugas, sąrašą ir (arba) įmonių restruktūrizavimo administravimo paslaugas teikiančių asmenų sąrašą kalendoriniais metais);

teisingumo, kuris reikalauja priimti teisėtus ir pagrįstus sprendimus ir veikti atsižvelgiant į viešąjį interesą; vadovautis visų asmenų lygybės prieš įstatymą principu; konfliktinėse situacijose išklausyti visų šalių argumentus ir ieškoti teisėto sprendimo; nediskriminuoti jokio asmens ar asmenų grupės;

konfidencialumo, kuris reikalauja diskretiškai elgtis su visa nemokumo proceso metu gauta informacija; užtikrinti, kad administravimo proceso metu gautos konfidencialios informacijos, kurią jis pagal savo nustatytą vidaus tvarką laiko konfidencialia, neatskleistų jo darbuotojai, kuriems ši informacija tapo žinoma darbo metu; pasirūpinti reikalingomis apsaugos priemonėmis nuo įsilaužimo ar kitokio neteisėto jo kompiuterinėse duomenų bazėse sukauptos informacijos perėmimo;

nepriklausomumo, kuris reikalauja būti nepriklausomam nuo įmonės, kurios bankroto, restruktūrizavimo byla yra nagrinėjama; nebūti paveiktam jokių esamų arba galimų interesų konfliktų, verslo santykių su kreditoriais; nemokėti ir neteikti dovanų už pasiūlymus administruoti įmonės ne teismo tvarka vykdomą bankrotą, įmonės restruktūrizavimą ar fizinio asmens bankrotą ir reikalauti atlygio už tarpininkavimą administravimo paslaugoms teikti ir kitais atvejais;

bendradarbiavimo, kuris reikalauja palaikyti dalykinius ryšius su kreditorių susirinkimo pirmininku, kreditoriais; padėti kitiems administratoriams profesinėje veikloje; pastebėjus, kad kolega padarė klaidą, atkreipti į tai suklydusiojo dėmesį; nesutarimus ar ginčus su kitais administratoriais pirmiausia stengtis išspręsti abipusiu sutarimu;

sąžiningumo, kuris reikalauja atsisakyti vykdyti neteisėtą kreditorių susirinkimo pavedimą ir apie tai pranešti teismui; kai bankroto procesą numatoma vykdyti ne teismo tvarka, atsisakyti siūlymo teikti administravimo paslaugas, jei priėmus tokį siūlymą administratoriaus darbo krūvis neleistų skirti pakankamai dėmesio ir žmogiškųjų išteklių, kad būtų tinkamai teikiamos administravimo paslaugos.

Etikos kodeksas galioja nuo 2016-07-20.