Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius 2016 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. V-68 pakeitė SAV pranešimų apie savarankiškai dirbančius asmenis pateikimo taisykles, patvirtintas ankstesniu 2010 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. V-35. Šios taisyklės nustato duomenų apie savarankiškai dirbančių asmenų valstybiniam socialiniam draudimui deklaruojamas pajamas ir valstybinio socialinio draudimo įmokas (pensijų socialinio draudimo įmokos, ligos ir motinystės socialinio draudimo įmokos) bei nuo 2014 m. sausio 1 d. papildomas pensijų kaupimo dalyvio lėšomis mokamas įmokas pateikimo ,,Sodros“ teritoriniams skyriams tvarką. Pakeitimu patikslinti subjektai ir atvejai, kai ,,Sodrai“ privalomai turi būti pateikiami SAV pranešimai apie savarankiškai dirbančius asmenis. Įtvirtinta, kad tai turi atlikti šeimynos, kai už šeimynos dalyvį socialinio draudimo įmokas už mėnesį apskaičiuoja ir sumoka nuo sumos, didesnės negu Vyriausybės tvirtinamos einamųjų metų draudžiamosios pajamos, t. y. 2016 m. – 445 eurai (anksčiau buvo nustatyta, kad šeimynos teikia SAV pranešimus, kai už šeimynos dalyvį socialinio draudimo įmokas už mėnesį apskaičiuoja ir sumoka nuo sumos, didesnės kaip minimaliosios mėnesinės algos dydžio suma). Pakeitimas galioja nuo 2016-02-09.
Kiti subjektai, turintys teikti SAV pranešimus, yra:
- individualios įmonės, mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos, komanditinės ūkinės bendrijos, kai individualios įmonės savininkas, mažosios bendrijos narys ar ūkinės bendrijos tikrasis narys per kalendorinį mėnesį išsiima asmeniniams poreikiams lėšų sumą, išskyrus 6 punkte numatytą išimtį;
- asmenys, kurie verčiasi individualia veikla, išskyrus verslo liudijimus turinčius asmenis, kai socialinio draudimo įmokas apskaičiuoja ir sumoka avansu;
- ūkininkai ir jų partneriai, kurie socialinio draudimo įmokas apskaičiuoja ir sumoka nuo mėnesio sumos, didesnės kaip minimaliosios mėnesinės algos dydžio suma;
- draudėjai, kurie neteikė aukščiau nurodytų SAV pranešimų ir neteikė duomenų VMI apie praėjusių metų pajamų metinę sumą, išdėstytą mėnesiais, taip pat draudėjai, kurie teikė SAV pranešimus minėtais atvejais, tačiau juose pateikti duomenys nesutampa su VMI pateiktais duomenimis.
Beje, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija informavo, jog yra parengusi Vyriausybės nutarimo projektą, tikslinantį šeimynos dalyvio pajamų dydį, taip siekiant suderinti Socialinių paslaugų finansavimo ir lėšų apskaičiavimo metodiką su priimtomis Šeimynų įstatymo pataisomis. Siūloma nustatyti, kad šeimynos dalyvio išlaikymo pajamų dydį nustatytų savivaldybė, tačiau jis negalės būti mažesnis negu Vyriausybės tvirtinamos einamųjų metų draudžiamosios pajamos. Skaičiuojama, kad vieno šeimynos dalyvio pajamos vidutiniškai padidės 60 eurų (vidutiniškai 23 eurais padidės vieno likusio be tėvų globos vaiko finansavimo išlaidos šeimynoje). Šeimynos dalyvių išlaikymo pajamos finansuojamos iš savivaldybių biudžetų lėšų. Iki Šeimynų įstatymo pataisų įsigaliojimo jų dydis priklausė nuo globojamų (rūpinamų) vaikų skaičiaus šeimynoje, tačiau turėjo būti ne mažesnės negu minimalioji mėnesinė alga.